Het lijkt misschien meer iets om tijdens 'de week van de poëzie' naar boven te brengen, maar Infrabel zette ook deze winter de ‘Rijmtrein’ in om rijm- en ijsvorming op de bovenleiding tegen te gaan.
De rijmtrein maakt deel uit van het winterplan van Infrabel, en heeft dus niets te maken met rijmen en dichten.
Sneeuw, koude, vorst of ijzel kunnen het treinverkeer grondig verstoren en vanaf oktober neemt Infrabel dan ook preventieve en reactieve maatregelen.
Om 'winternadelen', zoals bijvoorbeeld ijsvorming aan wissels en bovenleiding, te bestrijden, zet de spoorbeheerder op een aantal gevoelige spoorlijnen de ‘Rijmtrein’ in die een vochtwerend product aanbrengt op de bovenleiding om aanhechting van rijm tegen te gaan.
“Samen met de andere maatregelen in ons winterplan helpt deze speciale werktrein om het treinverkeer vlotter te laten verlopen tijdens de wintermaanden”, zegt Frederic Petit, woordvoerder van Infrabel.
Rijm bestaat hoofdzakelijk uit kleine ijskristalletjes en ontstaat wanneer onderkoelde fijne druppeltjes mist, nevel, regen, … na contact met een bevroren oppervlak overgaan in ijsvorming, zoals op de bovenleiding.
“De pantograaf of stroomafnemer op het dak van de trein kan dan geen of alleen een minder goed contact maken met de bovenleiding waardoor er geen of slechts met onderbrekingen stroom kan worden afgenomen”, zegt Frederic Petit.
“De stroomtoevoer naar de motor van de trein wordt hierdoor verstoord waardoor de trein vervolgens niet kan rijden.”
Om dit soort incidenten te beperken, rijdt sinds 2019 preventief de ‘Rijmtrein’ uit.
Een toestel op een platte wagen, die aan 30 km/u wordt voortgetrokken, sproeit gericht, met behulp van een lasercamera, een vochtwerend product op de bovenleiding.
Dit product bestaat uit een mengsel van minerale en plantaardige oliën die grotendeels biologisch afbreekbaar zijn..
Het product waarvan per kilometer bovenleiding 1 liter wordt gesproeid, moet aanhechting van rijm tegengaan.
Daarenboven wordt ook de spanning op de bovenleidingen aangepast aan de koude, teneinde uitval te kunnen vermijden.
De Rijmtrein rijdt van midden oktober tot midden maart maandelijks uit over meer dan 300 km spoor op zes gevoelige lijnen van het spoornet: Brussel – Halle, Leuven – Hoegaarden, Pepinster – Welkenraedt, Etterbeek – Namen, Namen – Ciney en Ciney – Hatrival.
De ene winter is uiteraard de andere niet en veel hangt af van de meteo.
De grootste problemen zijn er bij temperaturen rond het vriespunt in combinatie met een hoge vochtigheidsgraad.
“Dankzij het inzetten van de Rijmtrein kunnen we de impact van aanhechting van rijm en ijsvorming op de bovenleiding beperkt houden doorheen de jaren. Dit zorgt voor vlotter treinverkeer op de behandelde spoorlijnen wat mee de stiptheid ten goede komt, en ook de geplande nachtwerken van Infrabel worden dankzij de Rijmtrein minimaal verstoord.”
Vanaf oktober contoleren de teams van Infrabel via infrastructuurinspecties preventief de eventuele kwetsbare punten van de spoorstaven en ook de verwarmingsinstallaties van de wissels die dienen om te voorkomen dat ijzel en sneeuw de wissels zouden blokkeren.
“De bediening van de verwarming verloopt volledig automatisch en is bovendien energiebesparend want de werking is afgestemd op de temperatuurmetingen”, zegt Frederic Petit.
“Daarnaast zijn onze Logistieke Centra Infrastructuur bevoorraad met voldoende strooizout, zand en antivriesproducten.”
En ook de inzet van een sneeuwblazer behoort tot de inzetbare middelen.
Deze blazers worden bevestigd op de arm van een spoorwegkraan.
Deze toestellen kunnen snel worden ingezet om de spoorinfrastructuur sneeuwvrij te maken. Bij ophopingen van 10 cm en meer gaan ze direct aan de slag!
Naast de technologie dient er uiteraard ook nog steeds heel wat handenarbeid verricht te worden.
Dat wordt duidelijk in onderstaand filmpje van Infrabel.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten