“Laat Securail-medewerkers snel toe bodycams te dragen, net zoals de politie.” Die dringende oproep aan de regering deed NMBS-baas Sophie Dutordoir in de Kamer.
Securail is de interne bewakingsfirma van het spoor die tussenkomt bij problemen in treinen en in de stationsomgeving.
Volgens Dutordoir zit de NMBS aan gemiddeld zes agressiegevallen per dag, “wat een gigantische impact heeft op het spoorwegpersoneel en wat totaal onaanvaardbaar is”.
In 2022 waren er maar liefst 1.856 gevallen van agressie tegenover het personeel van de NMBS. Bij een vierde leidde dat tot arbeidsongeschiktheid.
Het was een triest record, maar dat record werd reeds in 2023 verbroken ... zeg maar verpulverd.
Men telde in dat jaar immers net geen 2300 gevallen van agressie tegenover het spoorwegpersoneel, gaande van zware beledigingen en bedreigingen tot slagen en verwondingen.
En dan spreken we uiteraard enkel over de agressies die gemeld werden. Vaak wordt verbale agressie zelfs niet meer aangegeven omdat het personeel opziet tegen de papierberg die het opstellen van een pv vraagt ...
Als het uiteindelijke resultaat dan is dat de klacht 'geseponeerd' wordt, is de moed om er eentje op te stellen (2 uur in een politiekantoor) natuurlijk snel verdwenen.
Naast de vraag om snel bodycams toe te laten, versterkte de NMBS de interne bewakingsdienst vorig jaar heel sterk, kwestie van het aantal agressiegevallen naar beneden trachten te krijgen.
En ook in 2024 blijven de aanwervingen doorgaan.
“Er kwam ook een betere samenwerking met de spoorwegpolitie en straks worden ook de beelden van de bewakingscamera’s van de NMBS en de politie beter uitwisselbaar”, aldus nog Dutordoir.
Zij beklemtoonde in de Kamer dat het hoge aantal agressiegevallen ervoor zorgt dat heel wat spoorwegmedewerkers ziek of geblesseerd uitvallen.
Daardoor vallen gaten in de organisatie, waardoor er vervolgens soms treinen moeten worden geschrapt. Want dan weer mee bijdraagt tot de meest dramatische stiptheidscijfers ooit voor het spoor.
Door die dramatische cijfers moest de top van het spoorbedrijf zich in 2023 niet aan bonussen verwachten. De tendens lijkt dat trouwens ook voor volgende jaren te bevestigen.
Het in gebruik nemen van bodycams door het Securailpersoneel werd zoals vermeld, eerder ook al voorgelegd in 'De Kamer van Volksvertegenwoordigers'
Hierbij schriftelijke vraag en antwoord nr 55-1377 : Dagelijkse bedreigingen en geweld ten aanzien van spoorpersoneel.
Bulletin nr : B104 - Schriftelijke vraag en antwoord nr : 1377 - Zittingsperiode : 55
Auteur Tomas Roggeman, N-VA (07369)
Departement Vice-eersteminister en Minister van Mobiliteit
Sub-departement Mobiliteit
Titel Dagelijkse bedreigingen en geweld ten aanzien van spoorpersoneel.
Datum indiening 24/01/2023
Taal N
Publicatie vraag B104
Publicatiedatum 28/02/2023, 20222023
Status vraag Antwoorden ontvangen
Termijndatum 27/02/2023
Vraag :
Geweld en bedreigingen ten aanzien van het spoorpersoneel: het blijft, spijtig genoeg, een onderwerp dat we nog steeds onder de aandacht moeten brengen.
Na een controle op zwartrijden werd een treinbegeleider onlangs met een mes bedreigd (DS, 3 januari 2023).
Voor de NMBS is, volgens haar eigen woorden, "de maat vol".
Het bedrijf eist een absolute nultolerantie van geweld tegen het personeel.
1. Hoeveel extra budget voor Securail wordt er voorzien en vanaf wanneer? Graag een overzicht met vermelding van de bestemming van het budget.
2. Ziet u in extra camerabewaking een afschrikmiddel om geweld op het spoor een halt toe te roepen?
3. Bij een parlementair bezoek aan de NMBS pleitte het hoofd van de dienst Passenger Transport en Security voor de inzet van bodycams voor het personeel van Securail.
Bent u voorstander van de inzet van bodycams bij het personeel van Securail?
Op welke manier zal u dit concretiseren?
Op welke termijn?
4. Het hoofd van de dienst Passenger Transport en Security bij de NMBS gaf tijdens een parlementair werkbezoek aan de NMBS te kennen dat hij voorstander is van de uitwisseling van een directe uitwisseling van camerabeelden met de politie.
Bent u voorstander van een directe uitwisseling van camerabeelden met de politiediensten voor een snellere interventie en ter ondersteuning van een mogelijk dossier?
Hoe zal u dit concretiseren?
5. Hoeveel extra personeelsleden verkregen de diensten van Securail in de afgelopen vijf jaren? Hoeveel bedraagt de personeelsbezetting bij Securail de afgelopen vijf jaren.
Graag een jaarlijks absoluut en evolutief overzicht.
a) Wanneer zijn de eerste extra aanwervingen voorzien?
Zijn de aanwervingsprocedures al lopende?
b) Hoeveel bedraagt het totale budget voor deze extra aanwervingen?
6. U beloofde extra opleidingen voor het personeel.
Hoever staat de NMBS met de uitwerking van extra opleidingen voor de personeelsleden van Securail en het andere personeel in het kader van omgang met/verdediging tegen (agressieve) treinreizigers?
a) Zijn deze al opgestart?
b) Hoeveel budget wordt hiervoor voorzien?
c) Wat behelzen deze extra opleidingen?
Betreft dit fysieke verdediging, onderhandelingstechnieken, enz.?
7. Eerder, tijdens een zitting van de Kamercommissie, deelde u mee dat u samen met uw collega-minister Verlinden campagnes zou opzetten om het publiek te informeren over de rechten en plichten in het kader van de wet op de spoorwegpolitie.
a) Wat is de stand van zaken van deze campagne?
b) Wat behelzen deze campagnes?
c) Wat is het budget voor deze campagnes?
8. Eerder, tijdens een zitting van de Kamercommissie, deelde u mee dat u aan u aan uw collega-minister Verlinden zou vragen om de Omzendbrief Duquesne uit 2002 te herzien.
Hoever staat het met deze herziening?
Zal de aanpassing ook voorzien om de lokale politiediensten te laten interveniëren op het spoordomein?
Status 4 rechtstreeks antwoord (griffie) - Gepubliceerd antwoord
Publicatie antwoord B105
Publicatiedatum 09/03/2023, 20222023
Antwoord :
1. Tussen januari 2021 en januari 2023 heeft het aan Securail toegekende budget het mogelijk gemaakt zijn personeel met 14 voltijdequivalenten (vte's) uit te breiden tot een totaal personeelsbestand van 606 vte's.
2 en 4. De installatie van camera's is slechts een van de vele maatregelen in het veiligheidsbeleid van de NMBS. Het preventieve of ontradende effect van deze camera's is moeilijk te meten.
Zeker is dat de politiediensten ze vaak gebruiken in het kader van hun gerechtelijke onderzoeken en het lijdt geen twijfel dat de camera's in realtime zeer nuttig zijn voor de begeleiding van het personeel op het terrein en het beheer van evenementen of grote passagiersbewegingen.
Het delen van NMBS-beelden in real time met de politie bestaat al enkele jaren in de wet op de camera's. Nu het principe van dit delen officieel is opgenomen in het openbaredienstcontract van de NMBS, zal ik samen met mijn regeringscollega's alles in het werk stellen om ervoor te zorgen dat de voorgestelde technische oplossingen kunnen worden uitgevoerd.
3. Bodycams zouden een nuttig instrument kunnen zijn om spanningen en agressie tegen het personeel te verminderen of om het bewijs te leveren als er een overtreding is begaan, zowel tegen als door de drager. In het algemeen moet het gebruik van bewakingscamera's echter proportioneel blijven, aangezien het raakt aan de privacy.
5. Het personeelsbestand van Securail over de laatste vijf jaar ziet er als volgt uit:
De NMBS laat weten dat zij sinds 2021 een deel van haar bewaking heeft uitbesteed, wat grotendeels de vermindering van haar voltijds personeel verklaart.
Een deel van de taken die vroeger door Securail werden uitgevoerd, worden door andere operatoren uitgevoerd, waarbij het personeel van Securail zich concentreert op de specifieke spoorwegfunctie.
De aanwerving voor 2023 was aanvankelijk aangekondigd op basis van een contingent van 100 personen om niet alleen het tekort aan vte per 31 december 2022 op te vangen, maar ook om het geplande (pensionering) en onvoorziene (afvloeiing, opzegging) vertrek in 2023 te compenseren.
Naar aanleiding van de huidige gebeurtenissen en de recente onderhandelingen met de vakbonden is dit aanwervingsaantal voor dit jaar verhoogd tot 150.
In januari, februari, maart, april, september en oktober zijn al acht vaste aanwervingsdata gepland. In januari en februari zijn al negenentwintig mensen aangeworven.
6. Dit project wordt bestudeerd in aanvulling op de twee dagen opleiding over conflictbeheersing en interventietechnieken die reeds per persoon binnen Securail zijn gepland.
7. De NMBS laat mij weten dat de campagne nog niet is uitgewerkt. Voorts werd er in het kader van de lopende agressiecampagne aan herinnerd dat de passagiers zich moesten identificeren tegenover het personeel van Securail en dat zij in afwachting van de komst van de politie konden worden vastgehouden indien zij weigerden zich te identificeren.
8. De contacten tussen mijn kabinet en het kabinet van de minister van Binnenlandse Zaken worden voortgezet in het kader van het overleg over de reorganisatie van de spoorwegpolitie.
Het Vlaams Belang vraagt dus inderdaad al langer om het gebruik van bodycams te intensiveren.
Niet alleen willen ze bedienden van Securail voorzien van camera’s, maar ook personeel van De Lijn en van de politie zouden hierover moeten kunnen beschikken.
“Zo goed als dagelijks worden buschauffeurs of -begeleiders fysiek aangevallen”, zei Vlaams Parlementslid Wim Verheyden in juni 2023. “Een onaanvaardbare toestand. We kennen nochtans allemaal de oplossing: bodycams en lichte verdedigingswapens".
Een jammere aanvulling op dit hoofdstuk kwam er op 2 april 2024.
De koppen in de pers zegden genoeg "Ondanks smeekbede van grote baas en nog hogere agressiecijfers : geen bodycams voor NMBS personeel".
Het bijna ondenkbare werd toch weer de werkelijkheid.
Jaar na jaar worden de cijfers erger, maar er wordt niet daadkrachtig ingegrepen. Volgens Tomas Roggeman kunnen we op deze manier eigenlijk spreken van "schuldig verzuim door de bevoegde minister Gilkinet en minister van binnenlandse zaken Annelies Verlinden".
Ondertussen blijft de NMBS verder smeken om acties vanuit juridische kant. Het is immers de 'gegevensbeschermingsautoriteit' die ernstige bezwaren heeft tegen het gebruik van bodycams. Zij gaven trouwens eerder ook al negatief advies hierover in verband met het gebruik ervan door brandweerlui en ambulancepersoneel, want ja, ook zij krijgen steeds meer en meer te maken met agressie.
Bronnen :
Het Nieuwsblad 21/12/23 - 02/04/2024
Knack 08/08/2021 (foto Securail)
Stradalex.com (Kamer van Volksvertegenwoordigers) / zitting van 24/01/2023
v-nieuws.be 21/12/2023
Geen opmerkingen:
Een reactie posten