In het jaar 2023 werden meer dan 37.000 treinen afgeschaft en dat ligt voor een stuk ook aan het gebruik van verouderde treinstellen. Die staan vaker stil voor onderhoud en herstellingen.
Voor een oplossing is het wachten - de ironie wil dat er een vertraging is van twee jaar - op de levering van M7-dubbeldekstreinstellen.
De helft van alle NMBS-rijtuigen werd 25 jaar of langer geleden op het Belgische spoornet geïntroduceerd. Sommige motorstellen dateren van het einde van de jaren 60 en een aantal locomotieven uit begin jaren 80.
Hier de MR75 (in dienst sedert 1975 - dus bijna 50 jaar!)
“Het is de bedoeling om tegen 2032 de helft van de vloot te vernieuwen en te verjongen tot een gemiddelde leeftijd van 20 jaar”, zegt NMBS-woordvoerder Bart Crols.
Het verouderde materieel leidt tot ronduit slechte cijfers inzake stiptheid en ook tot een record aantal klachten.
NMBS-ombudsvrouw Cynthia Van der Linden noteerde dit jaar ook al 22 procent meer klachten vergeleken met de eerste tien maanden van vorig jaar.
Vooral meldingen over afgeschafte en gereduceerde treinen bleken hierbij schering en inslag, waardoor reizigers vaak pendelen “opeengepropt in een beestenwagon”.
“De pannegevoeligheid van het oudste materieel zorgt ervoor dat treinen uitvallen en niet noodzakelijk vervangen kunnen worden met materieel met dezelfde capaciteit”, bevestigt Crols.
“Vandaar dat sommige treinen worden geschrapt of een verkorte samenstelling krijgen.
Onze voorkeur gaat naar uitrijden om de dienstverlening te verzekeren. Wij zijn ons bewust van de impact op onze reizigers en willen met nieuw materieel en het sneller verhelpen van materieeldefecten daaraan verhelpen.”
De NMBS investeert. Behalve 300 Desiro-motorstellen rijden er met 500 M6-dubbeldekrijtuigen en 120 T-18-locomotieven al diverse moderne treinen rond, maar het neusje van de zalm is de M7, een serie van dubbeldeksrijtuigen waarvan de NMBS er meer dan 747 heeft gekocht.
Sinds wanneer zijn ze besteld?
En waarom is die levering vertraagd?
“Tegen eind 2026 zou de levering compleet moeten zijn, maar op dit ogenblik zitten we nog maar aan 300”, zegt Crols. “De levering is twee jaar vertraagd, onder meer door corona.
Door de late levering van de M7-rijtuigen rijden we dus nog noodgedwongen langer rond met oud materieel dat veel gevoeliger is voor pannes. Dat zijn treinstellen die we eigenlijk al hadden willen pensioneren, maar we kunnen dat dus pas de volgende twee jaar doen.”
“De M7 zal het probleem gedeeltelijk oplossen, maar lang niet helemaal”, waarschuwt treinjournalist Herman Welter.
“Er zal nog veel meer ouder materieel moeten worden vervangen. Het grote probleem is dat er in ons land nooit een constante is geweest in de vernieuwing van de treinvloot. Als je niet consequent vervangt, blijf je altijd met een deel ouder materieel zitten, dat gevoelig is aan defecten. Het gevolg is dat reizigers in ingekorte treinen in de spits van of naar hun werk moeten pendelen als haringen in een ton, zonder het comfort waar ze recht op hebben. En je als je een nieuwe trein nu bestelt, rijdt die pas over vijf of zes jaar. Dat is trouwens geen puur Belgisch probleem, ook in het buitenland worden ze met steeds langere levertijden geconfronteerd als gevolg van Europese richtlijnen en homologaties.”
Bron :
HLN 28/11/2023
Geen opmerkingen:
Een reactie posten