De raad van bestuur van spoorinfrastructuurbeheerder Infrabel heeft een lening van maximaal 1 miljard euro goedgekeurd.
Dat geld moet dienen om verschillende projecten te helpen financieren die de capaciteit van het spoornetwerk ten goede komen.
Het gaat dan onder meer om de uitbreiding van de havens van Brussel, Gent en Antwerpen, het Gewestelijk ExpresNet (GEN) en de spoorlijn Gent-Brugge.
De lening vormt een deel van de enveloppe van 16,4 miljard euro die in december 2022 werd afgeklopt voor de tien komende jaren. Dinsdag 29/11/2023 heeft de raad van bestuur van Infrabel beslist om een eerste schijf van 800 miljoen euro vanaf 2025 te activeren.
"Door uitzonderlijk een eigen lening aan te gaan, neemt de raad van bestuur zijn verantwoordelijkheid om de grote infrastructuurprojecten af te ronden", stelt voorzitter Jan Cornillie.
Voor CEO Benoît Gilson is deze beslissing "een hefboom om de performantie van het spoornetwerk te verbeteren ten voordele van onze cliënten, de modal shift en de nationale economie".
"Het extra miljard zal toelaten om de emblematische en fundamentele werven op ons spoornetwerk te versnellen", bevestigt federaal minister van Mobiliteit Georges Gilkinet.
"Na jaren van onderinvestering en bezuinigingen zitten onze spoorwegmaatschappijen nu op een ambitieus en vooral zeker financieringstraject voor de komende jaren."
Met 9.400 VTE’s en jaarlijkse investeringen van meer dan 1 miljard euro is Infrabel een drijvende kracht achter de Belgische economie. Uit een studie die Deloitte uitvoerde in 2022, blijkt dat de onderneming een groot effect heeft op de nationale rijkdom: elke euro die Infrabel investeert, genereert een impact van 2,83 euro op het BBP.
Bron :
Bruzz 29/11/2023
Railech.be 29/11/2023
Threon.com (foto logo Infrabel)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten