Heel vaak hoor je mensen klagen over 'een boete' die ze hebben gekregen in de trein.
Daarom even verduidelijken wat het verschil is tussen een regularisatie en een boete, want in het merendeel van de gevallen gaat het wel degelijk niet over een boete!
Vergeet niet dat je bij het instappen steeds in het bezit moet zijn van een geldig vervoersbewijs.
Als je om welke reden dan ook geen dergelijk document bezit, zal je gevraagd worden om een ticket aan het Boordtarief aan te schaffen.
Dit boordtarief bedraagt momenteel 9 €.
Het was in februari 2015 dat dergelijk speciaal tarief van kracht werd. Het is van toepassing voor allerhande 'rechtzettingen' in verband met vervoersbewijzen, voor de, al dan niet occasionele, reizigers.
Indien je niet beschikt over een geldig vervoersbewijs en niet onmiddellijk kan / wil betalen (dit kan sedert 01 mei 2023 enkel nog elektronisch), zal de treinbegeleider je een 'regularisatiekaartje' bezorgen met het verzoek je vervoersbewijs na de reis alsnog te betalen tegen de vaste prijs van € 90. Daarna kan je je reis verderzetten.
Opgelet, dit is nog steeds geen 'boete'!
Dit bedrag moet binnen de 14 kalenderdagen betaald worden (datum van de feiten inbegrepen), en je kan ondertussen zowel online, aan de automaten of aan het loket van je keuze betalen.
Als je binnen de 14 kalenderdagen betaalt vermijd je - en nu komt het - een administratieve boete van maximaal € 500.
Opgelet : indien je geen geldig vervoersbewijs hebt, niet kan of wil betalen en geen identiteitskaart kan voorleggen aan de treinbegeleider (ja, deze mensen zijn wel degelijk bevoegd om deze te vragen en in te lezen!), dient een identiteitscontrole te gebeuren door Securail of politie.
Bij elektronische aankopen dient de reiziger in het bezit te zijn van de geldende link om de geldigheid aan te tonen.
Prinscreens worden niet aanvaard als zijnde geldig en leiden dus ook tot betaling van een nieuw ticket + boordtarief.
Voor reizigers die een abonnement bezitten maar het op het ogenblik van controle niet kunnen tonen ('toeme, in mijn andere jas', 'toeme, ligt nog op het werk', ...), geldt het volgende :
Koop een ticket aan het Boordtarief (+ € 9) bij de treinbegeleider (alleen elektronische betaling vanaf 01/05/2023).
Je hebt dan 14 kalenderdagen (datum van de feiten inbegrepen) om je aan het loket van je keuze aan te melden met je abonnement dat geldig was op de dag van de reis. Het ticket aan boordtarief wordt dan terugbetaald
Vergeten/ verloren abonnement en geen betaling mogelijk?
Ook hier zal de treinbegeleider je een kaartje overhandigen met het verzoek om je vervoersbewijs na de reis te betalen tegen de vaste prijs van € 90.
Je hebt dan ook hier 14 kalenderdagen (datum van de feiten inbegrepen) om je aan het loket van je keuze aan te melden met je abonnement dat geldig was op de dag van de reis. Het voorstel tot regularisatie wordt dan geannuleerd.
Om toeslagen, discussies en ritjes naar loketten of automaten te vermijden, koop je dus best je ticket op voorhand via de verschillende verkoopkanalen. Er zijn er ondertussen zo veel, dat je eigenlijk geen enkele reden meer hebt om niet over een geldig vervoersbewijs te beschikken.
Zo zijn er de website, de NMBS-app, de loketten, de automaten en in de trein zelf als de automaten niet zouden werken.
Opmerkingen als zouden de 'ouderen' niet overweg kunnen met de moderne technologieën kan ik hier onmiddellijk tegenspreken.
Zij zijn het, die meestal piekfijn in orde zijn, terwijl de 'jeugd' wel beschikt over een hele trits excuses om niet in het bezit te zijn van een geldig vervoersbewijs ...
- Administratieve boetes :
Anders dan de 'regularisaties', wat eigenlijk een soort van 'minnelijke schikkingen' zijn, heeft het treinpersoneel ook de mogelijkheid tot het uitschrijven van 'administratieve boetes'.
We kennen verschillende soorten 'boetes' :
“strafrechtelijk”:
Deze worden uitgeschreven in geval van recidive, namelijk bij meer dan 10 inbreuken op de vervoerbewijzen
“gedepenaliseerd” (= Administratieve boete):
Deze worden uitgeschreven in geval van (kleinere) overlast:
- met de fiets in de spoorweginstallaties rijden,
- geen veiligheidsdoorgang laten omwille van slecht geplaatste fietsen/voorwerpen,
- roken in de trein,
- voeten op de banken,
- inbreuk op vervoerbewijzen (identiteitsfraude, namaak, overschrijven en/of wijzigen van gegevens, …)
- ...
“gemengd”: (strafrechtelijke procedure OF administratieve procedure):
Bij ernstige overlast :
- in- of uitstappen nadat de treinbegeleider het vertreksignaal heeft gegeven,
- niet naleven van de vervoersvoorwaarden van de handbagage,
- plooifietsen die niet aan de reglementering beantwoorden,
- openen van de deuren vooraleer de trein volledig stilstaat,
- misbruik van de omroepinstallatie,
- graffiti,
- vervuilen van treinen en/of installaties,
- gewelddadig gedrag,
- onnodig aan de noodrem trekken,
- de deuren van de trein forceren,...
- ...
Wie dergelijke administratieve boete krijgt opgelegd, kan in beroep gaan binnen een periode van een maand na de kennisgeving van de beslissing.
Dit beroep kan worden ingediend via een verzoekschrift bij de bevoegde politierechtbank (voor meerderjarigen) of voor de bevoegde jeugdrechtbank (voor minderjarigen).
Zodra de beroepstermijn verstreken is, wordt de beslissing om een administratieve boete op te leggen uitvoerbaar. Ze kan met andere woorden worden overgemaakt aan een gerechtsdeurwaarder voor gedwongen invordering.
- Vervolging :
Als de inbreuk vervolgd wordt in het kader van een administratieve boete, stelt de betrokkene zich bloot aan een administratieve boete waarvan het bedrag kan variëren naargelang de categorie van de inbreuk en naargelang om het om een eerste inbreuk of om een geval van recidive gaat
Categorie 1 - bijvoorbeeld: roken of met de fiets rijden in het station
1e inbreuk : 50€
2e inbreuk (binnen het jaar) : 75€
3e en volgende (binnen het jaar) : 150€
Categorie 2 - bijvoorbeeld: graffiti aanbrengen, nog op de trein stappen terwijl de deuren sluiten
1e inbreuk : 100 €
2e inbreuk (binnen het jaar) : 250 €
3e en volgende (binnen het jaar) : 350 €
Categorie 3 - Inbreuken met betrekking tot het vervoersbewijs
1e inbreuk : 250 €
2e en volgende (binnen het jaar) : 500 €
Categorie 4 - bijvoorbeeld gewelddadig gedrag of het treinverkeer verstoren
1e inbreuk : 300 €
2e en volgende (binnen het jaar) : 500 €
Bij deze laatste kan het slachtoffer (treinpersoneel) zich natuurlijk ook als benadeelde partij laten optekenen en klacht indienen tegenover de dader.
Opvolging en graad van veroordeling worden dan via justitie bepaald.
Opvolging en graad van veroordeling worden dan via justitie bepaald.
Uitzondering: als de administratieve boete uitgesproken wordt ten laste van een minderjarige die op het ogenblik van de inbreuk tussen de 14 en de 18 jaar was, mag de administratieve boete niet meer dan 175 euro bedragen.
Het mag dus duidelijk zijn dat er op de trein zeker geen 'boetes' uitgeschreven worden zonder gegronde reden.
Indien je geen geldig vervoersbewijs bij je hebt, hou je dan aan de regels en betaal de regularisatie met boordtarief.
Indien je niet kan / wenst te betalen, moet je maar eerlijk zijn en de gevolgen daar maar van dragen ...
Bronnen :
belgiantrain.be
treinbegeleiding
--- Via 'X' --- Zeer duidelijke verduidelijkingen van de betrokken procedures. 👍👍👍 --- JEF_D
BeantwoordenVerwijderen--- Via 'X' --- Bedankt voor weer een heel informatieve post - das altijd wel eens leuk voor de spoor mensen die enkel maar achter de bureau zitten (ikken dus) --- Kevin D.
BeantwoordenVerwijderen