Uiteraard vloek je ook wel eens als jouw trein vertraging heeft. En met rede!
Maar ... richt je woede voortaan niet enkel op de NMBS of Infrabel want heel veel externe factoren spelen hier een belangrijke rol in.
Over spoorlopers en 'incidenten'' heb ik het al gehad, ook over de stenengooiers en -leggers.
Over spoorlopers en 'incidenten'' heb ik het al gehad, ook over de stenengooiers en -leggers.
Maar ook koperdieven zorgen elke dag voor belangrijke vertragingen op het spoor. En niet zo’n klein beetje: gemiddeld 1 uur en 15 minuten per dag!
“Het aantal diefstallen in Vlaanderen is vorig jaar tien procent gestegen”, klinkt het bij Infrabel.
Hoe willen de instanties de koperdieven afschrikken?
En wat riskeren de criminelen?
Kabeldiefstallen zijn al jaren een groot probleem voor spoorwegbeheerder Infrabel. Koper is kostbaar en trekt logischerwijs dus dieven aan.
Die moeten vooral in het buitenland doorverkopen, want in België weten ijzerhandelaars welke kabels van het spoor komen en dus gestolen zijn.
Daarom ook dat vaak de grensstreek wordt uitgekozen om de diefstallen te plegen. Vooral in Wallonië worden vele meters - en dus kilo’s - koperen kabels gestolen.
In 2012 sprak men van maar liefst 1362 koperdiefstallen, een stijging van 81 % in vergelijking met het jaar ervoor.
In totaal werd zo'n 180 kilometer kabels gestolen, wat leidde tot 66000 (of 46 volledige dagen) vertraging.
"Een belangrijke stap in de strijd tegen de koperdieven", zo noemden spoorwegmaatschappij NMBS en spoorinfrastructuurbeheerder Infrabel de nieuwe maatregel van de regering om contante uitbetalingen voor koper te verbieden.
De nieuwe wet is op 19 juli 2013 in het Belgisch Staatsblad verschenen. In Frankrijk, waar een gelijkaardige wet al sinds augustus 2011 bestaat, is het aantal koperdiefstallen met bijna de helft gedaald.
De nieuwe wet heeft dat aantal ondertussen ook bij ons drastisch verminderd, in 2013 werden er nog 'maar' 810 geregistreerd, maar nog was en is het aantal 'veel te hoog'.
Vanaf dat ogenblik is iedereen die betrokken is bij de recyclage van metalen (zoals ijzerhandelaars en tussenpersonen) verplicht om het geld te storten op een bankrekening en om de identiteit van de verkoper te registreren. Wie dat niet doet riskeert strafrechtelijke sancties die kunnen gaan tot een gevangenisstraf.
In juni van datzelfde jaar stuurden NMBS en Infrabel ook een brief naar omwonenden van de spoorwegen met de vraag om een gratis nummer te contacteren als ze iets verdachts zouden opmerken dat wijst op koperdiefstal. In de loop van de maand juli werden affiches met dezelfde boodschap in alle stations aangebracht om de reizigers en het grote publiek te sensibiliseren voor de plaag van de koperdiefstallen.
Het aantal koperdiefstallen daalde ook in België, maar het aantal blijft nog steeds te hoog.
Het probleem lijkt zich nu echter ook naar Vlaanderen te verspreiden. Al gebeuren nog steeds twee op drie diefstallen in Wallonië.
In 2023 registreerde Infrabel maar liefstl 451 kabeldiefstallen, wat nog steeds meer dan één per dag is.
Over hoeveel (kilo)meters kabel het in totaal gaat, wil Infrabel niet kwijt. “Om dieven niet op ideeën te brengen”, klinkt het.
De meeste feiten vinden plaats in Wallonië, met 70% van de gevallen. 20,5% van de diefstallen gebeurt in Vlaanderen en 8,5% in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest. In 2022 werden in Vlaanderen 12% van de koperdiefstallen vastgesteld.
Opvallend is wel dat het aantal feiten in Wallonië het laatste jaar met 13 procent daalde, terwijl het in Vlaanderen dan weer steeg met 10 procent.
De koperdieven bezorgen zowel de spoorwegbeheerder als de reizigers grijze haren.
Er is natuurlijk in de eerste plaats de enorme financiële kater bij Infrabel, maar de diefstallen zorgen ook voor heel wat vertraging en frustraties bij de reizigers en personeel.
Op financieel gebied hebben de koperdiefstallen het voorbije jaar aan de Belgische spoorwegen een schade van 7 miljoen euro berokkend. Dat bedrag bestaat enerzijds uit gestolen en beschadigde kabels, maar anderzijds moet dat materiaal worden vervangen, waarbij tevens personeelskosten in rekening moeten worden gebracht.
Voor de herstellingen moet daarenboven beroep worden gedaan op ploegen die hun werk elders op het netwerk moeten onderbreken om de reparaties uit te voeren.
Maar ook de vertragingen en frustraties leiden tot heel wat ontevredenheid en klachten van de reizigers.
“Alles samen ging het vorig jaar om 24.849 minuten”, zegt Thomas Baeken, woordvoerder van Infrabel. “Dat komt neer op bijna 1 uur en 15 minuten per dag. En dan hebben we het nog niet op de impact op ons werkschema.”
Als reactie deelde de bevoegde minister Georges Gilkinet mee dat het zeer moeilijk is om de daders te laten straffen. Dat komt volgens hem door de vaak afgelegen werven langs het spoor die het op heterdaad betrappen van dieven zeer moeilijk maken. Wanneer de daders dan toch veroordeeld zijn, blijkt dat ze meestal de boete niet kunnen betalen.
Voor kamerlid Tomas Roggeman moet de focus naast vervolging ook liggen op verbreding van de controles. “Dit kan niet enkel de verantwoordelijkheid zijn van de federale politie. Bepaalde gebieden rond steden, zoals Charleroi, kennen een groter probleem dan andere. Het is ook een lokaal probleem en dus ook een verantwoordelijkheid van de lokale politiezones. Meer controles van de lokale politie langs de spoorlijnen kan de pakkans verhogen. Daarnaast hebben we hogere boetes nodig voor een groter afschrikeffect.”
Om de strijd tegen de koperdieven aan te gaan, bundelen Infrabel en de spoorwegpolitie sinds begin 2023 de krachten.
Infrabel graaft kabels nu vaker in en markeert die ook met GPS-trackers, en de spoorwegpolitie van haar kant houdt dan weer het hele jaar door controleacties.
In 2023 konden op die manier 19 dieven opgepakt worden.
Dat en het feit dat ondertussen heel wat koper door aluminium vervangen wordt, moet dieven afschrikken.
Ook dit jaar gaan die acties verder. De politie zette bijvoorbeeld ook al enkele droneteams in, zodat grotere gebieden kunnen uitgekamd worden, zonder de dieven te alarmeren.
“Het is belangrijk om dergelijke acties te blijven doen”, klinkt het bij de federale politie. “Kabeldieven riskeren in de rechtbank uiteindelijk tot vijf jaar cel en een boete van enkele duizenden euro’s.”
Ondanks de vele inspanningen en hoge kosten, blijft dit gaande. Op 5 september 2024 bijvoorbeeld werd nog een belangrijke hoeveelheid 1000 voltkabels gestolen in Erpe-Mere. Deze kabels zorgen vooral voor de werking van seinen. Ook deze diefstal had uiteraard weer zware gevolgen voor het treinverkeer.
Bronnen :
HLN 21/05/2024 - 23/05/2024
Het Nieuwsblad 01/03/2024
Business AM 10/02/2023
Railtech 06/12/202
Radio2 nieuws 05/09/2024
Knack 31/07/2013
HBvL 18/01/2013