Nieuws van 't spoor

--------- Geniet van de reis, of het nu werk-, school of vrije tijdsgerelateerd is ! --------

donderdag 7 maart 2024

Seingeving aan een overweg

Overwegen zijn plaatsen waar de sporen en de openbare weg elkaar kruisen. Waar auto’s, fietsers en voetgangers de sporen dienen over te steken, bestaat er altijd een risico op een ongeval.
Een trein kan immers niet zomaar stoppen, en de tijd tussen het zien van de trein en het weglopen is vaak veel te kort. 

De beste manier om ongevallen aan overwegen te voorkomen is kruisingen van de weg door sporen af te schaffen. 
Daarom wil Infrabel effectief, waar het kan, zoveel mogelijk overwegen vervangen door een brug, tunnel, parallelweg of fietspad. 
Uiteraard (maar wel jammer genoeg) kan dit niet overal gebeuren, en dus dient ook het overige verkeer zich wat aan te passen naar de gevaarlijke situaties die kunnen ontstaan aan dergelijke 'moeilijke punten'. 

Deze 'moeilijke punten' creëren we trouwens eigenlijk zelf. Bij het naderen van een overweg, krijgen we immers meteen enkele meldingen die wijzen op het reële en onmiddellijke gevaar. Als we deze meldingen gaan negeren, ontstaan uiteraard heel gevaarlijke situaties. 

Op zich is een overweg immers niet meer of niet minder dan een kruising tussen twee wegen ...

Ik som hier de belangrijkste signalen op ...  
Geef toe, moeilijk om te beweren dat deze niet zichtbaar genoeg zouden zijn hé ...


Een bord A41
er bevindt zich 
een overweg   m e t    s l a g b o m e n


Een bord A43
er bevindt zich 
een overweg   z o n d e r    s l a g b o m e n


Deze borden staan op ruime afstand voor de eigenlijke spoorovergang. 
In sommige gevallen (vooral buiten bebouwde kommen) wordt 'afgeteld' door 'b a k e n s'.


Bij deze bakens staat 1 streep gelijk aan 80 meter. 
De eerste aanduiding (3 strepen) zal je dus terug vinden op 240 meter, dan eentje op 160 meter en de laatste op 80 meter.

De overweg zelf dan. Deze wordt aangeduid door middel van :

- Een   a n d r e a s k r u i s,   
a n d r i e s k r u i s   of   s c h u i n k r u is 

Oorspronkelijk was dit een heraldisch symbool, een kruis dat schuin staat, dus bestaande uit de twee diagonalen van een rechthoek.

Het andreaskruis dankt zijn naam aan de apostel Andreas, die aan een dergelijk kruis zou zijn gekruisigd.
Dit teken werd door mensen gebruikt als bescherming tegen het kwade, boze geesten, demonen en onheil, en je treft het dan ook vaak aab aan op muurankers, als bescherming tegen blikseminslag. Tegen de woede van Donar, de West Germaanse god van de donder, ook genaamd Thor. 

De oorspronkelijke betekenis ‘bezwering van gevaar’ is nog steeds terug te vinden als gevaarsymbool voor irriterende stoffen en op diverse verkeersborden, in 'pas op, spoorwegovergang', het matrixbord boven de autoweg met een rood kruis, 
In België en Japan past de vorm binnen een vierkant, terwijl de meeste landen een vorm gebruiken die in een rechthoek past. De schuinste vorm van een schuinkruis dus. Vroeger gebruikte België ook die vorm, maar dat is in de loop der jaren aangepast.

Enkel Sint-Andrieskruis A45 = enkel spoor


Een dubbel Sint-Andrieskruis A47 = meerdere sporen


- Aan sommige overwegen (niet allemaal) komt er ook een nieuw waarschuwingsbord van Infrabel, dat de aandacht vestigt op de zogenaamde 'b l o c k i n g    b a c k'

Wanneer automobilisten moeten aanschuiven tot voorbij een overweg, kijken ze best altijd goed uit dat ze niet midden op de overweg blijven stilstaan, anders lopen ze het risico dat ze er vast komen te staan. Als de overweg dan dichtgaat, kunnen ze met hun auto geen kant meer op. 



Dit is trouwens een regel die ook in het 'gewone' verkeer geldt, en waarbij met aandrang gevraagd wordt om ten allen tijde de kruispunten vrij te maken of te houden.

- Een   b e l 

In 2014 werd het nieuwe belsignaal voorgesteld dat geïmplementeerd werd aan alle bewaakte overwegen. In 2016 werden de twee laatste overwegen met deze installatie uitgerust.
Dit nieuwe, unidirectioneel en pulserende, belsignaal zou veel beter hoorbaar zijn dan het vorige ononderbroken signaal en zou de veiligheid aan de overwegen dus moeten verhogen.

Bovendien heeft het nieuwe belsignaal een veel langere levensduur, wel tien keer langer dan het vorige. Dit moet budget en mankracht vrijmaken op het onderhoudsbudget.

Het elektronisch belsignaal is specifiek gericht naar het verkeer op de overweg. Dit aspect maakt het geluid beter hoorbaar voor de weggebruikers en minimaliseert het voor de buurtbewoners. Het traditionele mechanische geluid, daarentegen, verspreidde de geluiden op een circulaire manier, met een identiek geluidsniveau voor de volledige omgeving van de overweg.

- R o d e    k n i p p e r l i c h t e n

De kleur rood staat bijna altijd voor 'stop! gevaar!', en dat is bij de spoorwegen natuurlijk niet anders. 
Als aanvulling op de rode lichten, was er in 2019 ook een proefproject, waarbij de rode lichten van de spoorweg ook gekoppeld werden aan een flitscamera. 

Het pilootproject aan de overweg Oudegemsebaan in Oudegem  bij Dendermonde kwam er om deze specifieke groep verkeersovertredingen tegen te gaan. Deze overweg is een drukke locatie voor het trein- en wegverkeer en een hotspot voor roodlichtovertredingen. 
Dit bleek al uit een onderzoek dat in juni 2019 werd uitgevoerd door het Vias institute. 

In negentien dagen tijd constateerde het Belgisch kenniscentrum voor verkeersveiligheid en mobiliteit maar liefst 862 (!) roodlichtinbreuken, gemiddeld meer dan 45 per dag (!).  

De intelligente camera’s bestaan uit een camera voor automatische nummerplaatherkenning en een overzichtscamera. Wanneer een autobestuurder aan deze overweg door een rood licht rijdt, wordt dit geregistreerd door deze roodlichtcamera’s die de beelden versturen naar een centrale databank van de Federale Politie. 
Na analyse van de camerabeelden krijgen de verkeersovertreders een boete thuisgestuurd, die heel hoog kan oplopen. We spreken hier over bedragen tot 4000 €!

De rode lichten gaan het eerste aan, en na enkele seconden volgen ook de slagbomen.



- S l a g b o m e n.

Van zodra de slagbomen naar beneden gaan, dien je onmiddellijk te stoppen, tenzij je je nog op de sporen zou bevinden uiteraard. 

In dat laatste geval dien je onmiddellijk en zo snel mogelijk de doorgang vrij te maken.
Dat is ook de reden dat in België vooral geopteerd wordt voor halve slagbomen
De voorkant (in je eigen rijrichting) zal zo nog eventjes vrij blijven zodat je deze beweging zonder problemen of schade kan voltooien. 

Het is echter geen vrijgeleide om te gaan slalommen tussen de bomen of tot het allerlaatste moment te wachten om de oversteek alsnog aan te vangen. 

Bel + rood licht = stoppen ... !!!!!!!!!!

Daarna gaan de slagbomen neer (met dus nog een extra - allerlaatste - kans voor diegenen die zich nog op de sporen zouden bevinden). 

Een overweg gaat (of blijft) automatisch dicht wanneer een trein in aantocht is. 

Het moment van sluiten van een overweg hangt af van de plaats op een bepaalde lijn waar het treinstel zich bevindt. 

Voor elke spoorlijn kan men bepalen op welke plaats/in welke zone het treinstel zich bevindt. 
Wanneer een trein zich in een aankondigingszone bevindt (d.w.z. wanneer de trein een overweg nadert), wordt een signaal doorgestuurd naar de overweg waardoor die dichtgaat. 

De aankondigingszone werkt met detectiepunten in het spoor. De plaatsing van detectiepunten wordt bepaald op basis van de maximaal toegelaten snelheid op de lijn. Op die manier verzekeren we de correcte sluiting van de overwegen en de veiligheid van de weggebruikers.

En ja, soms kan het lang duren tussen het sluiten van de slagbomen en de passage van de trein (en). 

Soms zal een trein immers trager rijden dan de maximale snelheid of misschien zelfs een tijdje moeten stilstaan binnen die zone. 

De overweg zal dan toch al dicht gaan van zodra de trein de detectiepunten passeert. Daardoor is het mogelijk dat de overweg al enkele minuten voor de passage van de trein gesloten is. 

Het kan soms ook zo zijn dat, hoewel er een trein reeds gepasseerd is, er nog een volgende trein de aankondigingszone binnen rijdt. 
Aan sommige stations of verbindingen is er vaak sprake van druk treinverkeer waardoor het lang kan duren alvorens de slagbomen opnieuw opengaan. 
Ook een storing aan een overweg zorgt voor langere aanschuiftijden. In dat laatste geval blijft de overweg automatisch immers dicht voor de veiligheid van iedereen. 

Zolang men de veiligheidsvoorschriften en de signalisatie respecteert, is een spooroverweg oversteken niet gevaarlijk. 
Steek dus enkel de sporen over wanneer je absoluut zeker bent dat je ze in één keer kan oversteken.

Nog in de buurt, maar niet altijd rechtstreeks gelieerd aan een overweg is, onder andere, het volgende bord + alle andere varianten die wijzen op mogelijke electrocutie.


Uiteraard is het zo dat je ten allen tijde van elektrische installaties dient te blijven, op gevaar van elektrocutie. 
Losliggende kabels kunnen zorgen voor stroomstoten van 3300 Volt en meer.

Dat het uiteraard verboden is om het spoorwegterrein te betreden, ondervonden onder andere de twee jongemannen die in de nacht van 24 op 25 juli 2024 in een hoogspanningsmast klommen en er onthaald werden op een 'knetterende ontvangst'. 
Ze overleefden het niet ...

Ook onderstaand bord langs de kant van de rails wordt maar best goed opgevolgd. Dit is een omgeving die soms enkel toegankelijk is voor bevoegd personeel. 
Uiteraard blijft het ook voor hen gevaarlijk, maar zij kennen de gevaren en weten hoe ze erop kunnen anticiperen. 


Ondanks alle waarschuwingen en ongevallen (met al dan niet dodelijke afloop), blijft België geplaagd door het fenomeen 'spoorlopers'. 

Spoorlopers ... Wie zijn ze ? Wat doen ze ? Waarom doen ze het ? En wat wordt er tegen ondernomen ?
Dit alles leest U HIER


Bronnen :

Infrabel.be
Treinbegeleider
Federale en lokale politie
Brailleliga 17/09/2014

Geen opmerkingen:

Een reactie posten