Grote frustratie bij treinreizigers, personeel en hulpdiensten : Spoorlopers en incidenten aan overwegen hebben in 2023 dagelijks gemiddeld 12 uur en 30 minuten vertraging bij het treinverkeer veroorzaakt.
Dat is een verontrustende verdubbeling tegenover 2021.
In 2023 waren er maar liefst 632 meldingen van spoorlopen,
Bij die incidenten vielen vijf doden en vier zwaargewonden. Die cijfers zijn vergelijkbaar met 2022 toen er 649 meldingen waren, al lag de vertraging toen wel net iets lager.
Over het algemeen was er een dalende tendens sinds 2018, maar Infrabel stelt de laatste twee jaar opnieuw een jammerlijke stijging vast.
Natuurlijk gaat het hier ook enkel maar over de gevallen die gemeld worden. Dit gebeurt meestal door spoorwegpersoneel (bestuurders - treinbegeleiders) maar de situatie wordt zo snel mogelijk ingeschat door deze mensen en er wordt binnen een fractie van een seconde beslist om alarm te geven of niet.
Tegenwoordig worden voor de spoorlopers die slagen in hun opzet en onmiddellijk weg zijn zelfs geen alarmboodschappen meer uitgestuurd. Dit wil zeggen dat, als ook de camera's hen niet detecteerden, ze eigenlijk vrijuit gaan ... wel met dien verstande dat ze Russische roulette speelden met hun leven (en met dat van anderen).
Tussen de spoorlopers zijn er dan ook verschillende 'types' te onderscheiden :
- er zijn de gehaaste of verstrooide reizigers die zich op een verkeerd perron of aan de verkeerde kant van de overweg bevonden, en die toch nog trachten hun trein te halen door gauw over te lopen. Als dit onder de aandacht komt van het treinpersoneel wordt hier heel vaak de politie of Securail bijgehaald. De boetes zijn heel hoog.
- er zijn de roekelozen die gewoon zo snel mogelijk aan de overkant willen geraken om hun tocht daar verder te zetten. Zij vinden de slagbomen en rode lichten een regelrecht tijdsverlies, en verkiezen toch maar over te lopen / fietsen / rijden, met alle risico's vandien.
Als de overtocht succesvol verliep en de treinbestuurder heeft er zich van vergewist dat de overtreder niet zal terugkeren (en heeft ook nog geen noodremming geactiveerd), wordt vaak zelfs geen alarm gegeven en komt het voorval dan ook niet in de statistieken.
- er zijn de wandelaars / fietsers / fotografen die vaak heel dicht bij de sporen 'hun ding' doen, waardoor het voor de treinbestuurder niet altijd duidelijk is wat hun bedoelingen zijn.
Gaan ze springen? Staan ze gewoon te dicht?
Indien er twijfel is, wordt alarm geslagen en zal de treinbestuurder een noodremming uitvoeren.
Op TikTok bijvoorbeeld zijn 'spelletjes' (nu ja 😩) aan de gang waarbij het de bedoeling is om zo dicht mogelijk bij een aankomende trein toch nog over te lopen.
Er bestaat zelfs een heuse puntentelling voor.
Dit zijn niet de 'juiste' punten maar bijvoorbeeld op 150 meter voor een trein overlopen brengt je 100 punten op, op 100 meter is dat 200 punten, op 50 meter 250 en als je er onder ligt ... tja, dan heb je de hoofdprijs gewonnen zeker ?!? ...
- de categorie die nog op een (heel) beetje begrip kan rekenen, zijn de mensen met een beperking. We denken hierbij bijvoorbeeld aan ouderen die een brede spoorwegovergang maar met een minieme snelheid kunnen oversteken (looprekje, krukken, ...), ...
Zij dienen evenwel ook ten allen tijde rekening te houden met de mogelijke gevaren en zich zo snel mogelijk naar de overkant te begeven. Als de bel klinkt of de rode lichten gaan branden, hebben ze in principe nog tijd om de overkant te halen, maar ze mogen niet dralen. Als ze hulp nodig zouden hebben, dienen ze zich te voorzien van helpers v o o r ze de wandeling aanvatten.
- de enige groep die zich op de sporen mag begeven, zijn de personeelsleden die daartoe bevoegd zijn. Met andere woorden, zij moeten een opdracht hebben om zich op/tussen de sporen te bevinden en zij moeten de opgelegde veiligheidsmaatregelen heel nauwgezet volgen!
Het is dus niet zo dat elk personeelslid ook zomaar een 'shortcut' mag gebruiken om aan zijn werkplaats te geraken.
Het gaat hier bijvoorbeeld over Infrabelpersoneel dat een opdracht uitvoert aan de sporen of NMBS-personeel dat zich in de bundel naar een voorziene trein begeeft om klaar te maken.
Neem nooit een voorbeeld aan hen ('wat zij mogen, mag ik ook') !!!
Zij weten wel degelijk waar ze mee bezig zijn en wat ze doen!!!
Er vonden vorig jaar ook 324 incidenten aan overwegen plaats.
Onder 'incidenten' wordt verstaan : verkeersongevallen (op of in de onmiddellijke nabijheid van het spoor) en voorvallen zoals een afgereden slagboom of bovenleiding, een brand in de onmiddellijke nabijheid van de sporen, gevonden springtuigen bij werken, ...
Het is ook zo dat het treinverkeer grondig zal ontregeld worden doordat bijkomende maatregelen dienen genomen te worden.
Bij blussingswerken in de nabijheid van de sporen, moet men immers ook rekening houden met de spanning op de bovenleidingen. Die moet eerst afgezet worden, en de spanning moet 'geaard' worden om veilig te kunnen werken.
Deze incidenten leidden tot een vertraging van 52.925 minuten of gemiddeld meer dan twee uur vertraging per dag.
Er waren 31 ongevallen aan overwegen waarbij zes dodelijke slachtoffers en vijf gewonden vielen.
Die cijfers liggen zo ongeveer in lijn met de dalende tendens van de laatste jaren, maar ook hier 'één is er één te veel'.
Van de 31 ongevallen gebeurden er 25 op de klassieke spoorlijnen en zes op goederenlijnen in havengebied. Bij 80 procent van de ongevallen was een wegvoertuig betrokken.
De hoofdoorzaak van die incidenten aan overwegen is het niet respecteren van verkeersregels, voornamelijk het negeren van de signalisatie.
Ook belangrijk is het onvoorzichtig gedrag van weggebruikers die zich vastrijden of die de overweg nog proberen over te steken terwijl de verkeerssituatie dat niet meer toelaat.
Daarom : rood licht, sluitende of gesloten of opengaande slagbomen, belsignaal ... het zijn allemaal indicatoren dat er onmiddellijk gevaar is.
Niet in bovenstaande categorieën opgenomen zijn trouwens de wanhoopsdaden. Mensen die beslissen een eind te maken aan hun leven door voor of onder een trein te springen.
Op deze categorie kan men moeilijk commentaar geven. Als 'het licht uitgaat' bij deze mensen, nemen ze ook alsmaar meer deze beslissing, of het nu op een perron, aan een overweg of 'in volle baan' is.
Op 15 februari 2024 werd beslist om een nieuw telefoonnummer in het leven te roepen.
Daar waar voorheen aan alle overwegen stickers werden aangebracht met het lijnnummer, het exacte adres en het nummer van de overweg, alsook het noodnummer 112, werd dit noodnummer nu vervangen door 1711 ...
Door het bellen van dit nummer komt de beller onmiddellijk terecht bij de seinpost van Infrabel. Het treinverkeer binnen de betrokkens sectie kan dus veel sneller stilgelegd worden door het uitschakelen van de 'tussenpersoon', de hulpdienst 112.
Maar, wat wordt er nu eigenlijk écht gedaan aan deze situaties?
- Eerst en vooral worden zo veel mogelijk overwegen afgeschaft, in 2022 waren dat er 18.
Waar het kan, worden ze vervangen door een brug, tunnel, een parallelweg of fietspad, maar altijd wordt gezocht naar de beste alternatieven in overleg met de lokale overheid en de bewoners.
Uiteraard kan men dit niet bewerkstelligen zonder dat er ook nadelen aan verbonden zijn. Zo zullen omleidingen langs andere wegen onvermijdbaar zijn. En het aanleggen van bruggen en tunnels brengt natuurlijk ook al werken met zich mee die niet op 1, 2, 3 afgerond zijn.
- Verder wordt er sterk ingezet op een betere beveiliging aan de overwegen. Als de overweg niet kan afgeschaft worden, wordt de weginrichting ter plaatse geëvalueerd en aangepast zodat deze beter beveiligd is.
Er worden bijvoorbeeld struikelmatten gelegd, die het door hun oneffenheid onmogelijk maken om het spoor te betreden. Ook worden er omheiningen geplaatst rond gevoelige zones, en plaatst men verbodsborden aan de perronrand. Camera's langs de sporen en sensibiliseringscampagnes ondersteunen deze maatregelen.
Daarnaast worden door Infrabel ook verschillende, specifiekere, preventiemaatregelen voorzien :
- Zo was er in 2020 een proefproject met de 'Warning Box'. Een systeem detecteert hierbij het oversteken van een gesloten overweg. Als iemand uit onoplettendheid een gesloten overweg opgaat, treedt er een waarschuwingsalarm in werking.
Dit project wordt nog steeds geëvalueerd alvorens het te kunnen uitbreiden.
- Nog in 2019 werd een proefproject opgestart met verkeersborden om 'blocking back' tegen te gaan. Dit is het - net als op 'gewone' kruispunten - verkeer ophouden door in de file te dicht aan te schuiven. Hierdoor kunnen voertuigen op de sporen halt moeten houden, waardoor ze bij activatie van de lichten en de slagbomen geen kant meer uitkunnen.
- In 2021 was er een proefproject met flitscamera's in Dendermonde. Ook hiervan wordt de uitrol verder bekeken.
- En zoals eerder vermeld werd in 2024 het systeem van de identificatiestickers ge-updatet door middel van toevoeging van het nummer 1711 ... een nummer dat je rechtstreeks bij Infrabel brengt in plaats van bij 112.
Op de sticker staat het lijnnummer vermeld, het fysieke adres van de overgang, het nummer van de overgang en het hulpnummer 1711.
- Nog in 2024 breidt de spoornetbeheerder een eerder gestart proefproject met ledverlichting op de slagbomen verder uit. Die verlichting leidt volgens Infrabel tot meer zichtbaarheid aan overwegen en is een aanvullend hulpmiddel om lokaal de verkeersveiligheid - voor alle weggebruikers en in het bijzonder de automobilisten - te verhogen.
En nog is het niet alles : op 16 mei 2024 werd ook de inzet van AI (Artificial Intelligence) ingezet.
Zeventig overwegen worden tegen eind dit jaar uitgerust met AI-camera's die stilstaande personen of voertuigen kunnen detecteren. Het is een van de maatregelen uit een nationaal actieplan dat Infrabel donderdag voorstelde, samen met minister van Mobiliteit Georges Gilkinet (Ecolo).
"Het is moeilijk om de strijd aan te gaan met dergelijke mensen, die de risico's wel kennen maar ze toch willen nemen", zei Infrabel-topman Benoît Gilson. "Wij zijn niet verantwoordelijk voor hun gedrag, maar we nemen wel onze verantwoordelijkheid, om de veiligheid en de stiptheid te verbeteren."
De AI-camera's kunnen personen of voertuigen detecteren die lange tijd stilstaan (15 à 30 seconden) op een open overweg, bijvoorbeeld door filevorming. Er volgt dan een alarm in het seinhuis, zodat de verkeersleiders de situatie kunnen inschatten. Indien nodig kunnen ze het treinverkeer lokaal stilleggen. De camera's werden sinds midden vorig jaar getest aan overwegen in Mortsel en Namen, en worden nu uitgerold naar zeventig overwegen waar regelmatig files staan
Uiteraard zijn dit allemaal hulpmiddeltjes ... en het gaat de 'échte' spoorloper niet tegenhouden toch zijn weg verder te zetten ... het enige wat eigenlijk écht nodig is in ons Belgenlandje is 'het gezond verstand'.
We zijn een volk van tegenwerkers, en respect is velen van ons onbekend jammer genoeg.
Vertragingen? Afschaffingen?
Voor criticasters is het altijd gemakkelijk om alles op NMBS of Infrabel te steken.
Het zijn deze beide maatschappijen die steeds de dupe zijn van soms heel vergaande discussies en verwijten. Ook agressies tegenover treinbegeleidingspersoneel komen vaak voort uit frustraties omwille van deze vertragingen / afschaffingen.
Als we buitenlandse reizigers meehebben op de trein, staan die er echter steeds van versteld hoe het mogelijk is dat in ons land zoveel mensen met hun eigen leven, en met dat van anderen spelen.
Belgen maken - als het op het spoor aankomt - maar al te graag de vergelijking met bijvoorbeeld Japan.
Daar blijken ze zich voor de minste vertraging te verexcuseren en alles loopt daar (letterlijk) als een trein.
Wel, in Japan kennen ze het fenomeen 'spoorloper' niet. Je moet de gezichten van die mensen zien als je hen hier vertelt dat hun trein vertraagd is omwille van één van bovenstaande incidenten.
Het bestaat daar gewoon niet.
Verder heeft men in dat land uiteraard ook heel wat minder sporen.
Een ander groot probleem is namelijk de dichtheid van het spoorwegennet in België (en bij uitbreiding grote delen van Europa).
Treinen komen dan ook terecht in 'files', waardoor de vooropgestelde tijdschema's niet meer gerespecteerd kunnen worden.
Maar da's een ander verhaal ... Hier ging het over de spoorlopers ... en daar is wel degelijk een dringende mentaliteitsverandering voor nodig!
Maar da's een ander verhaal ... Hier ging het over de spoorlopers ... en daar is wel degelijk een dringende mentaliteitsverandering voor nodig!
Bronnen :
NMBS.be
Infrabel opendata
nnieuws.be 23/11/2019
foto Humo
foto groep Gazet Van Antwerpen Mobile
Treinbegeleiding